Kreatywne wykorzystanie masek
W poprzednim artykule mogliście zapoznać się z tym, jak działają maski – poznaliście też maski warstw dopasowania. Tym razem pokażę Wam, jak połączyć ze sobą dwa zdjęcia poprzez kreatywne wykorzystanie masek – i to wszystko przy użyciu wiedzy, którą już posiedliście (jeśli jednak nie wiesz, czym są maski w Photoshopie i jak z nich korzystać, koniecznie zajrzyj, co pisałam o maskach w poprzednim artykule). Wszystko, co będzie Wam potrzebne, to statyw, dwa zdjęcia i… kilka chwil w Photoshopie.
No to zaczynamy. I pamiętajcie: czasem proste rozwiązania bywają najlepsze!
Start!
Naszym dzisiejszym celem jest połączenie dwóch zdjęć tak, aby osiągnąć efekt najbardziej zbliżony do poniższego:
Robimy zdjęcia!
Przede wszystkim oba zdjęcia robimy w tym samym miejscu i w tych samych warunkach oświetleniowych – nasz aparat nie może zmienić swojego położenia nawet o centrymetr, bo to znacznie utrudniłoby nam pracę. Zatem statyw w ruch!
Druga rzecz: przed przystąpieniem do projektu powinniśmy zdecydować, który z obiektów będzie głównym tematem zdjęcia. Ja zdecydowałam, że ważnym jest dla mnie, aby ostre było – przede wszystkim – odbicie w lustrze. To ono ma przyciągać wzrok odbiorcy.
Robimy zatem dwa zdjęcia: pierwsze zdjęcie, by złapać interesujące nas odbicie w lusterku – ustawiamy ostrość na odbicie (ponieważ to je wybrałam za temat zdjęcia). Drugi zdjęcie robimy, gdy podmienimy już obiekt przed lusterkiem; tutaj zachęcam do wyłączenia autofocusa, aby nasza ostrość pozostała w tym samym miejscu, w którym ustawiliśmy ją przy poprzednim zdjęciu. Dzięki temu lekkie rozmycie obiektu na pierwszym planie będzie wyglądało bardzo naturalnie.
Pozować nam będą:
Ważne: w przypadku omawiania tego projektu połączyłam dwa zdjęcia, na którym ostra jest zarówno figurka, jak i jej podmienione odbicie. Nie sugerujcie się tym – po ukończeniu dokumentowania procesu obróbki krok po kroku, naprawiłam ten błąd, nakładając na figurkę sztuczne rozmycie. Ponieważ jednak temat sztucznego rozmycia jeszcze przed nami, skupcie się na tym, aby efekt rozmycia drugiego obiektu uzyskać już na etapie robienia zdjęcia.
NA MARGINESIE
Kreatywne wykorzystanie masek pozwala nam na łączenie na zdjęciu wielu różnych obiektów. Pamiętajcie jednak, że przy takich projektach jak ten, podstawą najprostszego łączenia dwóch kadrów jest… statyw! To on pozwala nam na uchwycenie dokładnie tego samego miejsca pod tym samym kątem – w taki sposób, aby nałożenie na siebie dwóch zdjęć trwało zaledwie chwilę i nie wymagało ręcznych dopasowywań. Wszystko, co musimy zrobić po nałożeniu obu zdjęć na siebie, to odkrycie przy pomocy maski tego, co chcemy, aby było widoczne, lub ukrycie tego, czego chcielibyśmy się pozbyć. Brzmi skomplikowanie? Sami zobaczcie, że to banalnie proste!
Zauważcie też, że mimo statywu zdarza się, że podczas naciskania migawki delikatnie przesuniemy aparat. Aby uniknąć takich rozbieżności między zdjęciami, warto używać pilota: wtedy możemy zrobić zdjęcie nie dotykając aparatu, tym samym zapobiegając jego przesunięciom. Jeśli jednak nie dysponujemy pilotem, śmiało możemy próbować bez. Wówczas musimy za to brać pod uwagę, że oba zdjęcia mogą się delikatnie różnić położeniem; w takim wypadku przesuwamy jedno z nich tak długo (narzędzie: „przesunięcie”), aż idealnie dopasujemy oba zdjęcia do siebie.
Otwieramy oba zdjęcia w Photoshopie
Najpewniej każde z nich otworzy nam się w innej zakładce, ale nie ma się czym przejmować. Otwieramy jedną z zakładek, a następnie naciskamy CTRL + A (na macu: CMND + A), dzięki czemu zaznaczymy całe zdjęcie.
Następnie wybieramy kombinacje przycisków: CTRL + C (na macu: CMND +C), aby zdjęcie to skopiować. Teraz nie pozostaje nam nic innego, jak otworzyć drugie zdjęcie i… wcisnąć CTRL + V (na maku: CMND + V), aby oba zdjęcia pojawiły się w jednym pliku!
Zwróć uwagę, że niższą warstwą powinna być ta, którą uważasz za warstwę podstawową – za podstawową warstwę wybieramy zaś tę, której jedynie drobny element chcemy zmodyfikować. W tym wypadku naszą podstawową warstwą jest zdjęcie z małym szturmowcem, czyli ta znajdująca się na dole.
Ważne: jeśli warstwą podstawową jest u Ciebie warstwa znajdująca się wyżej, wystarczyć zamienić warstwy miejscami. Jedyne, co należy zrobić w takim wypadku, to kliknąć na warstwę podstawową (znajdującą się wyżej) i, przytrzymując lewy przycisk myszki, przesunąć ją pod niższą warstwę. I tadam! Jesteśmy gotowi do pracy.
Maskowanie
Do naszego drugiego zdjęcia (w tym wypadku zdjęcia z dużym szturmowcem) dodajemy maskę warstwy.
Ważne: Jeśli nie macie pojęcia, jak dodaje się maskę warstwy i czym jest maska, zajrzyjcie do artykułu, gdzie piszę o podstawowych sposobach pracy z maskami.
Ponieważ z tego zdjęcia interesuje nas tylko odbicie i to je chcemy zachować, odwracamy maskę. Nie zdziwcie się, że nasz obraz się zmieni: odwracając maskę, chowamy obraz, do którego jest dołączona.
Nasze zdjęcie prezentuje się tak:
Pozostaje nam tylko zamalować na biało nasze lusterko, aby ukazać odbicie dorosłego szturmowca!
I tyle! To już! W ten zadziwiająco prosty sposób, poprzez kreatywne wykorzystanie masek, połączyliśmy dwa zdjęcia i zyskaliśmy zupełnie inny obraz.
Po edycji kolorystycznej i poprawieniu kilku szczegółów, zdjęcie prezentuje się tak:
***
Sami przyznajcie: stworzenie tego zdjęcia okazało się prostsze, niż można było przypuszczać, prawda?
- Photoshop CC: brak pamięci RAM? – rozwiązanie problemu - 12 lutego 2019
- Black Friday 2018 – co dobrego dla fotografów? - 22 listopada 2018
- Photoshop Week 2018, czyli co mistrzowie fotografii pokażą nam w maju? - 12 maja 2018