Nie znam fotografów, którym nie zdarzyłoby się zmagać z przeżółconymi zdjęciami. Powody bywają różne: albo w pośpiechu nie do końca poprawnie dostosujemy nasz balans bieli do panujących wokół warunków oświetleniowych, albo korzystamy z automatycznego balansu bieli, który w sztucznym, żółtym oświetleniu często się gubi.
Tak czy siak – choć powody mogą być różne, problem jest jednak dość powszechny.
W związku z tym przy pokażę wam, jak ekspresowo – przy pomocy jedynie jednego narzędzia – przywrócić poprawny balans bieli na naszych zdjęciach.
Dla fanów krótkich wideo-instrukcji poniższy film, a pozostałych zapraszam do lektury!
Wybrane przeze mnie zdjęcie nie jest co prawda zażółcone, ale balans bieli też mocno odstaje od takiego, który moglibyśmy uznać za poprawny. Zakładając więc, że nie jest to nasza fotograficzna wizja i w rzeczywistości zależy nam na uzyskaniu naturalnego odcienia skóry, wprowadzimy drobną korektę, a sama metoda posłuży nam także do odżółcania skóry na innych zdjęciach.
Przywracanie poprawnego balansu bieli: krok 1
Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrobić, jest utworzenie nowej warstwy dopasowania „Krzywe…”. Warstwę tę wybierzecie z listy u dołu lub poprzez wybranie zakładki Warstwa -> Nowa warstwa dopasowania… -> Krzywe.
Pojawi nam się nowe okno dialogowe. Ze wszystkich opcji interesuje nas jedynie środkowy kroplomierz. Przy użyciu tego kroplomierza wskazujemy Photoshopowi neutralny kolor na zdjęciu – to pozwoli programowi na przeanalizowanie wszystkich wartości i naprawienie balansu bieli w naszym pliku.
Przywracanie poprawnego balansu bieli: krok 2
Ponieważ jednak na naszym zdjęciu nie znajduje się żaden przedmiot, który moglibyśmy z całą pewnością wskazać jako obiekt o kolorze neutralnie szarym, skupimy się na… białku oka!
Z tego względu mocno zbliżymy sobie nasze zdjęcie, a następnie, przy użyciu wybranego przez nas uprzednio kroplomierza, pobieramy próbkę z białka oka. Ważnym jest, byście wybrali kolor możliwie neutralny (nie przepały od światła i nie mocne cienie), omijając przy tym wszystkie drobne niedoskonałości w postaci czerwonych żyłek.
Przywracanie poprawnego balansu bieli: krok 3
Gdy próbka zostanie przez nas pobrana, program automatycznie wprowadzi zmiany kolorystyczne dla całego naszego zdjęcia.
Efekt – jak na załączonym obrazku:
Poprawki tego typu możemy wprowadzać dla wszystkich naszych zdjęć, a ze względu na konieczność użycia tylko jednej warstwy dopasowania, oszczędzamy ogrom czasu.
Dajcie znać, czy ta metoda przypadła Wam do gustu!
- Photoshop CC: brak pamięci RAM? – rozwiązanie problemu - 12 lutego 2019
- Black Friday 2018 – co dobrego dla fotografów? - 22 listopada 2018
- Photoshop Week 2018, czyli co mistrzowie fotografii pokażą nam w maju? - 12 maja 2018