cennik na stronie fotografa tak czy nie kiedy można umieszczać cennik

Cennik na stronie – tak czy nie?

Co jakiś czas temat ten wypływa na różnych fotograficznych forach i facebookowych grupach dla fotografów. W rzeczywistości nie jest to jednak problem jedynie ludzi pracujących w branży fotograficznej. 

Czy warto zamieszczać na stronie cennik czy też lepiej zachęcać klientów do kontaktu, by sami zapytali o ceny?

Zdania są, oczywiście, podzielone, choć łatwo zauważyć, że więcej głosów skłania się ku publikacji cenników na stronach. No bo raz, że klient od razu wie, czy stać go na naszą usługę, a dwa, że ludzie często nie ufają tym, którzy oficjalnie o cenach swoich usług nie mówią. 

A jednak w dyskusjach tych brakuje jednego, bardzo poważnego argumentu: informacji o tym, kto może takie cenniki publikować i dlaczego nie wszyscy. 

Nie masz działalności – nie publikuj cennika

W świetle prawa nie każdy może i nie każdy powinien publikować na swoich stronach cennik swoich usług. Brzmi trochę dziwnie, no bo zdajemy sobie sprawę, że nie istnieje żadna „ustawa cennikowa”, jednak przepisy o działalności gospodarczej są dość jasne.

Fotografowie (jak i wszyscy inny twórcy) mogą okazjonalnie rozliczać się na umowie o dzieło (więcej na ten temat padło w artykule o korzystnych zmianach w prawie dla młodych przedsiębiorców), ale tylko okazjonalnie.

Tymczasem reklamowanie swoich usług i publikowanie cenników świadczy już o zamiarach i/lub prowadzeniu działalności ciągłej… która wymaga od nas założenia działalności gospodarczej! 

Jeśli więc na co dzień pracujecie na umowie o dzieło, publikowanie cenników może sprowadzić na was niemałe kłopoty.

A nowe przepisy co na to? 

I tu rodzi się pewna zagwozdka, bo o ile wiadomo, jak było dotychczas, to póki co nie ma jeszcze przepisów mówiących dokładnie, jak ma to wyglądać w praktyce, gdy w życie wejdzie Konstytucja Biznesu (jeśli dotychczas nie słyszeliście o niej, to o tym, jak ułatwi życie fotografom i innym małym przedsiębiorcom, przeczytacie w tym artykule).

Co prawda ustawa mówi o „działalności nierejestrowanej”, czyli takiej, której nie trzeba rejestrować, jeśli zysk z niej jest mały (obecnie mowa o nieprzekraczaniu kwoty 1050 pln), ale czy działalność taką będzie można reklamować, czy też reklama i cenniki będą przysługiwały jedynie działalnościom gospodarczym?

Trudno powiedzieć na pewno, bo wciąż brakuje ogromu informacji na temat ustawy, która lada dzień ma wejść w życie. Czekamy na nowe przepisy

A zatem: cennik na stronie – tak czy nie? 

Niezależnie więc od ilości „za” i „przeciw”, które padną na branżowych forach w odpowiedzi na nasze pytanie: „Czy warto cennik publikować”, należy pamiętać, że cenniki na swoich stronach mogą mieć tylko ci, którzy oficjalnie prowadzą działalność gospodarczą. Jeśli takowej nie masz, zapomnij o publikowaniu cennika, o ile nie chcesz narobić sobie kłopotów. O tym, czy wejście w życie Konsytucji Biznesu zmieni coś w tej kwestii, jeszcze się przekonamy. Póki co bezpieczniej jednak przestrzegać obecnych przepisów… 

 

 

Jesteśmy też